KÉPZÉS

Blended kurzus pedagógusoknak (1-4. osztály)


A SakkTesi, mint innovatív mozgásfejlesztő program az 1-4. évfolyamon tanítók számára

A Polgár Judit Sakk Alapítvány akkreditált 30 órás online képzést dolgozott ki szakemberek, (pedagógusok, tanítók, testnevelő tanárok, gyógypedagógusok, fejlesztőpedagógusok, edzők, konduktorok stb.) számára, melynek elvégzésével lehetőségük nyílik a sakk szabályrendszerének innovatív alkalmazására a mozgástanításban a testnevelés órákon.

Alapítási kérelem nyilvántartási száma: A/10246/2021
Alapítási engedély nyilvántartási száma: 594/10/2021
Felnőttképző nyilvántartásba vételi száma: B/2020/003438

TECHNIKAI INFORMÁCIÓK

A részvétel feltétele: szakirányú egyetemi vagy főiskolai végzettség
A képzésbe bevonható résztvevők száma: 10–35 fő
A képzés óraszáma: 30 óra
► 1 nap jelenléti oktatás (10 óra)
► 4 hét távoktatás (20 óra)
A képzés díja: 80 000 Ft 
Elszámolhatóság: az akkreditált program részvételi díja a pedagógus-továbbképzésre fordítható keretből elszámolható, valamint időtartama a 120 órás kötelező képzésben 30 órában beszámítható, amiről a szervező tanúsítványt állít ki.
A képzés befizetésének módja: átutalással a lenti bankszámlaszámra
JPF World Kft.
11707110 - 20004006 - 00000000
!!! Kérjük, hogy a közlemény rovatba a következőket írják be: „SakkTesi + saját név” 

A szervező biztosítja a résztvevők számára
► A kurzus jelenléti szakaszához szükséges eszközöket:

  • óriás sakktábla (270x270 cm),
  • nagy sakkfigura (30 cm) készlet,
  • különböző méretű labdák, ütők, karikák,
  • a résztvevői létszám/2 darabszámú asztali sakktábla és sakk készlet,
  • a résztvevői létszámnak megfelelő babzsák.

► A Polgár Judit Módszer online kurzus felületén a komplett távoktatói anyag, résztvevői munkafüzet és a felület felhasználói útmutatója.
► Konzulensi támogatás a képzés ideje alatt.

A képzésen való részvétel technikai feltételei a résztvevők számára
Jelenléti szakasz

  • sportos ruházat
  • jegyzettömb
  • íróeszköz

Távoktatási szakasz

  • jegyzetfüzet
  • íróeszköz
  • számítógép vagy laptop webkamerával és mikrofonnal
  • folyamatos, megbízható internetkapcsolat

 

A PROGRAM RÖVID ÖSSZEFOGLALÁSA

A 2020-as NAT-hoz illeszkedő tartalmi szabályozókhoz, a „Testnevelés 1-4.évfolyam” számára összeállított kerettantervhez igazodva a Polgár Judit Sakk Alapítvány kidolgozta a SakkTesi Programot, amely lehetőséget nyújt a sakk innovatív alkalmazására a mozgásfejlesztésben a testnevelés órákon.

A SakkTesi innovatív módon biztosít fejlesztési lehetőséget az alábbi területeken:
előkészítő és preventív tevékenységek,
alternatív és szabadidős tevékenységek.
A program számos eleme épül a járások-futások, szökdelések-ugrások, dobások, egyensúlygyakorlatok és a játékok témakörökre.

A testnevelést tanítóknak nem kell érteniük a sakkjátékhoz, a szabályait viszont ismerniük kell.

A módszerben a sakk nem önálló tevékenység, hanem a tananyag feldolgozásának hátterét, annak kereteit biztosítja.

A KÉPZÉSRŐL

  1. Célcsoportok
  • óvodapedagógus
  • tanító
  • testnevelő tanár
  • gyógypedagógus
  • gyógytestnevelő
  • fejlesztőpedagógus
  • edző
  • rekreációszervező
  • egészségfejlesztő
  • konduktor
  1. A képzés célja

A szakemberek, tanítók, tanárok, pedagógusok ismerjék meg a Polgár Judit Módszer részét képező SakkTesit,

► mint innovatív oktatási-, mozgásfejlesztési és tehetségfejlesztő eszközt, valamint az általa nyújtott lehetőségeket az 1-4. évfolyam testnevelés órai munkájában.
► a sakkozás alapelveit, a sakkstratégia és sakktaktika alapjait, ezek alkalmazásának lehetőségeit az 1-4. évfolyam testnevelés órai munkájában.
► a sakkozás személyiségformáló hatását, a sakk révén fejleszthető területeket és képességeket.

  1. Módszertan, konzultáció, beadandó feladatok

A képzés rugalmas tanulást tesz lehetővé, a kurzus ideje alatt folyamatosan hozzá lehet férni a tananyaghoz, a feladatokhoz. A tanulás ideje és ütemezése tetszés szerint alakítható, egyéni ütemben történik.

► A blended programcsomag feldolgozása két modulban, jelenléti (10 óra) és távoktatás során (20 óra), konzulensi támogatással valósul meg. A modulok átláthatósságát egy 10 szintes rendszerezés, illetve ezek további egységekre bontása biztosítja.
► A jelenléti rész a képzők irányításával, a távoktatási rész egyéni haladási ütemben, a https://polgarjuditmodszer.elearning.co.hu felületen zajlik.
► A képzés alapja a pedagógusok rendelkezésére álló többszintű tananyag a polgarjuditmodszer.elearning.co.hu felületen, melynek alkalmazása során a pedagógus eldöntheti, hogy mit használ fel, milyen ütemben, attól függően, hogy a helyi adottságok mit tesznek lehetővé számára. A felhasználás személyre szabottan, a gyermekek felkészülési szintjéhez igazodhat. A képzési anyagban megtalálható közel 40 db videófelvétel, melyeken a résztvevők élethű szituációkban láthatják a tananyag megvalósíthatóságát a gyakorlatban.
► A képzésen résztvevők számára az új anyagok feldolgozása a jelenléti szakaszban előadás és gyakorlat során valósul meg, míg a távoktatási modulban szöveges formátumok, videofelvételek és távoktatási játékok állnak a hallgatók rendelkezésre.
► A tananyag feldolgozását a képzés során 3 konzultáció, a konzulenssel való csoportos és személyes kommunikáció a https://polgarjuditmodszer.elearning.co.hu felületen, valamint a csoporttársakkal történő fórumozás segíti. Minden egységnél önellenőrzéssel megoldható gyakorlófeladatok teszik lehetővé az ismeretek elmélyítését. A tanítási szintekhez kötődő beadandó feladatok és tesztek elvégzése kötelező eleme a tanfolyam sikeres elvégzésének.
► A tanfolyamnyitó 1. napon (jelenléti képzési napon) a megjelenés kötelező. A többi konzultáción történő részvétel egyéni döntés alapján történik.
►  A képzés oktatói (egy kurzust 2 konzulens koordinál)

  •       Dr. Szabóné Dancsik Tünde
  •       Huszti Erika
  •       Nagy Katalin
  •       Őryné Gombás Csilla
  •       Sándor Csilla Judit
  •       Soós Anita

 

  1. Záródolgozat

A képzési időszakot követően a résztvevő záródolgozatot nyújt be, minimum 3 oldal terjedelemben. 

!!! A tanítási egységekhez kötődő feladatok, tesztek elvégzése és szükség szerinti elküldése a konzulensnek kötelező eleme a tanfolyam sikeres elvégzésének. Ha a résztvevő nem teljesíti a képzés ideje alatti, az egyes modulok elsajátításához tartozó ellenőrző teszteket és beadandó feladatokat, a záródolgozat nem adható be.

Téma: a saját intézmény tanulóinak fejlesztési igényeihez igazodó óraterv elkészítése a megismert SakkTesi módszertan alapján.
Értékelési szempontok:

  • az óratervben leírt eljárások kellő részletezettsége a gyakorlati megvalósíthatóság szempontjából,
  • az óraterv logikus felépítése a megadott szempontok alapján (pedagógiai cél, sakkoktatási cél, a pedagógus tevékenysége, a gyermekek tevékenysége, módszerek, eszközök, értékelés).

A záródolgozat értékelése: egyénenként, a visszajelzés szövegesen, a benyújtást követő 1 héten belül. Maximális pontszám: 100 pont, a feladat teljesítéséhez 75 pont (75%) szükséges.

  1. Minősítés, tanúsítvány, értesítés

► A képzésen megszerezhető maximális pontszám: 216 pont.
► A tanfolyam teljesítéséhez szükséges 162 pont (75%).
► Minősítés: megfelelt, nem felelt meg.
► A képzés szervezője a képzés elvégzését követően és sikeres záródolgozat esetén letölti és kiállítja a tanúsítványt a FAR rendszerből, amelyet aztán elektronikus úton juttat el a résztvevőnek. A képzés lezárását követően a résztvevők elégedettségi kérdőívet töltenek ki online, anonim módon, amit a képzés szervezője készít el.
► A tanfolyam zárása és a tanúsítványok kiküldése a képzés kezdetétől számítva a 6. hét végéig valósul meg.

  1. Kapcsolattartás

► A képzés szervezője elektronikus úton tartja a kapcsolatot a résztvevőkkel. A képzéssel kapcsolatos útmutatót, a képzési anyag eléréséhez szükséges információkat, a tananyag elsajátításához szükséges időtartam meghatározását, a javasolt egyéni haladási tervet a képzés megkezdése előtt, e-mailben kapják meg a jelentkezők.
► Az egyén tanulását támogató és a teljesítményét értékelő konzulensek elérhetőségei és a kapcsolattartás módja az útmutatóban található.

   Témakörök  Szükséges idő
I. MODUL (JELENLÉTI RÉSZ)
1. egység Általános ismertetés a SakkTesi, mint innovatív mozgásfejlesztés megismerésére vonatkozóan 🕑 2½ óra
1.1 A képzés felépítése, tematikája 🕑 1½ óra elmélet

1.2 A képzés anyagának illeszkedése a NAT Testnevelés és sport műveltségterületéhez

🕑 ½ óra elmélet
1.3 Fejlesztési, alkalmazási területek 🕑 ½ óra elmélet
Szóbeli ellenőrzés  
2. egység Sakkismeret 🕑 2 óra 
2.1 A sakkról általában 🕑 ½ óra elmélet
2.2 A sakk alapjai

🕑 1½ óra elmélet
+ 🕑 ½ óra gyakorlat

   Sakkismeret teszt  
3. egység Órák felépítése, szükséges eszközök 🕑 1 óra

3.1 A program által érintett évfolyamok óráinak szerkezete, szükséges eszközök bemutatása

🕑 1 óra elmélet
   Szóbeli ellenőrzés
4. egység Az 1. szint anyagának bemutatása 🕑 4½ óra 
4.1 Feladatok a sakktáblán (Bemelegítő, mozgáskoordinációt fejlesztő gyakorlatok a nagy sakktáblán) 🕑 1 óra elmélet
+ 🕑 ½ óra gyakorlat
4.2 Mozgásfejlesztő gyakorlatok helyváltoztatás nélkül 🕑 1 óra elmélet
+ 🕑 ½ óra gyakorlat
4.3 Mozgásfejlesztő gyakorlatok helyváltoztatással 🕑 1 óra elmélet
+ 🕑 ½ óra gyakorlat
   1. szint teszt
II. MODUL (TÁVOKTATÁS RÉSZ)
5. egység A 2. szint anyagának bemutatása 🕑 4½ óra  

5.1 Feladatok a sakktáblán Bemelegítő, mozgáskoordinációt fejlesztő gyakorlatok a nagy sakktáblán

🕑 1 óra elmélet
+ 🕑 ½ óra gyakorlat
5.2 Gyakorlatok a sakktábla 1 mezőjének hálóján (jobb, bal, fent, lent a mező határoló vonalán) 🕑 1 óra elmélet
+ 🕑 ½ óra gyakorlat
5.3 Mozgás a sakktábla hálón (mező határvonala vagy csúcsa) 🕑 1 óra elmélet
+ 🕑 ½ óra gyakorlat
   2. szint beadandó feladat  
6. egység A 3.  szint anyagának bemutatása 🕑 4½ óra   
6.1 Sakktábla és bábuk (Ugróiskola a sakktáblavonalain és a nagyátlón mezőn, hálón, a mezők csúcsain) 🕑 1 óra elmélet
+ 🕑 ½ óra gyakorlat
6.2 Mozgás a bábok lépésmódjával, alapállás 🕑 1 óra elmélet
+ 🕑 ½ óra gyakorlat
6.3 Mozgások csigavonalban mezőn, hálón 🕑 1 óra elmélet
+ 🕑 ½ óra gyakorlat
   3. szint teszt
1.  konzultáció  Az 5-6. egység anyagával kapcsolatban felmerülő kérdések megbeszélése
7. egység  A 4. szint anyagának bemutatása 🕑 4½ óra 
7.1 Sakktábla és bábok (Természetes mozgás sakktáblán kívül, ugróiskola a sakktáblán) 🕑 1 óra elmélet
+ 🕑 ½ óra gyakorlat
7.2 Mozgás a sakktábla részein (mezőn, hálón, világos, sötét térfél és vezérszárny, királyszárny) 🕑 1 óra elmélet
+ 🕑 ½ óra gyakorlat
7.3 “Akadálypálya” soron, vonalon, átlón, hálón 🕑 1 óra elmélet
+ 🕑 ½ óra gyakorlat
   4. szint beadandó feladat
8. egység Elméleti és gyakorlati ismeretek a program alkalmazására vonatkozóan 🕑 1½ óra

8.1 A módszert alkalmazó pedagóguscdöntése, hogy a program elemeicközül mit használ fel, milyencütemben, attól függően, hogy achelyi adottságok mit tesznek lehetővé számára, személyre szabottan, a gyerekek felkészülési szintjéhez igazítva.

Ajánlás 8+8 órára szintenként.

🕑 1½ óra elmélet
   Elméleti és gyakorlati ismeretek teszt
2. konzultáció A 7-8. egység anyagával kapcsolatban felmerülő kérdések megbeszélése   
9. egység Sakkos játékok 🕑 2½ óra  

9.1 32 db-os játékgyűjtemény, melyekből konkrét ajánlás történik az egyes szintekre, játékaira vonatkozóan

🕑 2 óra elmélet
+ 🕑 ½ óra gyakorlat
   Sakkos játékok teszt  
10. egység Szabadidős mozgások 🕑 2½ óra  

10.1 A testnevelés órák keretein belül és azon túl, délutáni szabadidőben megvalósítható kiscsoportos tevékenységek ajánlása, szinteknek megfelelően.

🕑 2 óra elmélet
+ 🕑 ½ óra gyakorlat
   Sakkos játék, vagy szabadidős tevékenység kidolgozása beadandó feladat  
3. konzultáció A 9-10 egység anyagával kapcsolatban felmerülő kérdések megbeszélése  
Záródolgozat elkészítése és beküldése  
A záródolgozat értékelése a tanfolyamvezető és a konzulens által  
Tanfolyamzárás, tanúsítványok kiküldése  
A tantárgy ismeretanyagának feldolgozásához szükséges időtartam  🕑 30 óra   

Felhívjuk figyelmét, hogy a tanfolyami helyek száma korlátozott, ezért a jelentkezés sorrendjében biztosítjuk a helyeket. A képzésen való részvétel előzetes regisztrációhoz kötött. A képzés megfelelő számú jelentkező esetén indul.

A következő 30 órás blended A SakkTesi, mint innovatív mozgásfejlesztő program az 1-4. évfolyamon tanítók számára című képzés kezdési időpontja: 

  • 2022. október 29. – november 25. – Budapest – Polgár Judit Oktatási Központ
  • 2022. október 29. – november 25. – Szeged – Szent-Györgyi Albert Agóra
  • 2022. november 5. – december 2. – Budapest – Polgár Judit Oktatási Központ
  1.  

►  A képzés időtartama 1 nap jelenléti (10 óra) és 4 hét távoktatás (20 óra)

► A jelentkezés módja: online regisztrációs felületen

► Regisztrációs határidő: 2022. Szeptember 23.

► A regisztráláskor használt adatoknak egyezniük kell a személyi igazolvány adataival!
A regisztrációs felületen feltétlenül jelölje meg a képzés helyszínét, melyen részt kíván venni! (pl.Szeged)

Ha elakadna a regisztrációnál, ez a videó segíthet.